Werving en Selectie (1)

Vijf tips voor werkgevers
"Kies voor het karakter, vaardigheden kan je ontwikkelen"

Werving en Selectie (1)

In de vorige blog post hebben we het over employee experience, ook wel werknemerservaring, gehad. De ervaring van een nieuwe werknemer begint bij de werving en selectie.

Goede werving en selectie is cruciaal op deze krappe arbeidsmarkt. Het voelt misschien niet zo als werkzoekende maar er zijn meer banen dan personeel waardoor een werkzoekende het (grotendeels) voor het kiezen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat de sollicitant voor uw bedrijf kiest en niet voor de buurman? Wij geven vijf tips voor de werving en selectie.

1. Besteed aandacht aan employer branding

Bij employer branding draait het om het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, voor zowel huidige als potentiële werknemers. Kortom, weet waarom werken bij uw bedrijf uniek is en communiceer deze sterke kanten naar buiten toe.

De eerste stap in employer branding en het weten wat u onderscheidend maakt, is het bouwen van een sterke interne cultuur. Zodra de zaken intern op orde zijn zoals tevreden werknemers, fijne werksfeer, goede interne communicatie en een duidelijke missie, visie, strategie en identiteit is het zaak om dit op een aantrekkelijke manier naar buiten te brengen. Tegenwoordig speelt social media hierbij een belangrijke rol. Potentiële nieuwe werknemers zoeken de organisatie online op of vragen in hun omgeving naar ervaringen met de organisatie.

2. Maak visuele content bij uw vacature

Op deze manier krijgt de sollicitant een goed beeld bij de organisatie. Een voorbeeld kan zijn een foto van de werkplek of een wervingsvideo waarin wordt uitgelegd wat de organisatie doet en waarom werken bij uw organisatie uniek is.

3. Zorg dat uw bedrijf en collega’s bekend worden.

Binnen de Flavo Group wordt iedere medewerker voorgesteld op de website. Zo kan de nieuwe sollicitant een beeld krijgen van wie er binnen de organisatie werkt. Ook zijn de verhalen van werknemers binnen de organisatie belangrijk. Sollicitanten horen het liefst authentieke verhalen van werknemers zodat zij een zo goed mogelijk beeld kunnen krijgen van de organisatie. Trotse werknemers zorgen voor een goede uitstraling en trekken nieuwe kandidaten aan. Dit is een mooi voorbeeld van employer branding.

4. Emotie

Denk aan de emoties van de sollicitant, wees er van bewust dat de sollicitant ook ervaringen kan delen met mogelijk nieuw personeel of nieuwe klanten.

5. Duidelijkheid in procedure

Beschrijf hoe de sollicitatieprocedure eruit gaat zien, dit brengt meer duidelijkheid met zich mee en sollicitanten hebben hier behoefte aan.

Bij FROM925 kunnen we u helpen met de werving en selectie van uw bedrijf. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor een bespreking van de mogelijkheden.

FROM925 Personeelsdiensten


Flavo Group