Week van de Werkstress

Thema 2023: Verbinding
"Stress komt van het niet trouw"

Week van de Werkstress

Deze week is het de Week van de Werkstress en staat het thema verbinding centraal. Het thema is gekozen omdat verbinding een belangrijke rol speelt in de mentale gezondheid van werknemers. In deze tijd werken steeds meer werknemers thuis, neemt individualisering toe en is de arbeidsmarkt krap. De verbinding met de organisatie kan daardoor verloren raken. Wanneer werknemers vitaal zijn voelen zij zich verbonden met de organisatie en ervaart de werknemer geen werkstress (zie blog vitaliteit).

Graag geven we diverse tips mee voor werknemers om werkstress te verminderen en verbinding met elkaar te bevorderen. Heb je interesse in tips als werkgever om de werkstress op de werkvloer te verminderen? Lees dan onze tips hier.

1. Waar krijg je stress van?

Onderzoek waar je stress van krijgt. Heeft stress te maken met problemen thuis? Of druk vanuit vrienden/familie? Of gaat het misschien niet goed met jouw eigen gezondheid of die van iemand in je omgeving? Daarnaast kan stress op werkgebied ook verschillende oorzaken hebben. Heb je veel deadlines? Is er goed contact tussen je leidinggevende/collega’s? Zijn er specifieke taken waar je stress van krijgt? Staan de normen en waarden van de organisatie in lijn met jouw eigen normen en waarden? Dit zijn allerlei factoren die te maken kunnen hebben met stress en staan allemaal in verbinding met elkaar.

2. Ontspanning

Zet voor jezelf op een rijtje wat voor jou ontspanningsactiviteiten zijn en probeer deze te integreren in je leven. Door regelmatig ontspanmomenten in te plannen ben je weerbaarder in tijden van stress. Een aantal ontspanningsactiviteiten zijn onder andere: wandelen, sporten, puzzelen, naaien, tekenen, bakken, lezen, yoga of schrijven. Zorg dat je eerst met jezelf in verbinding raakt met jezelf voordat je de verbinding zoekt met anderen.  

3. Planning en prioriteiten

Maak een planning met taken aan het begin van de week en rangschik de taken op basis van prioriteit. Hou er rekening mee dat je start met taken die veel aandacht en energie vereisen en bewaar deze taken niet voor later op de middag. Plan direct ook pauze/rustmomenten in om te ontspannen en hou ruimte over voor flexibiliteit in de agenda. Plan daarnaast ook rustmomenten in na afspraken zodat je de afspraak even kan laten bezinken. Verder kan het behulpzaam zijn om je e-mail momenten ook in te plannen en tussentijds niet te reageren op e-mails. E-mails en andere berichten kunnen zorgen voor afleiding.

4. Werk- en privé gescheiden

Merk je dat je druk voelt van je leidinggevende of collega’s om tot in de avond laat e-mails te beantwoorden? Maak dit bespreekbaar op werk en laat je grenzen weten. Laat weten dat je alleen tijdens kantoortijden reageert op e-mails of Whatsappjes. Zo stel je de verwachtingen van het team bij. Het is goed om af en toe afstand te nemen van het werk.

5. Steun elkaar

Toon interesse in andere collega’s en laat de collega zich gehoord voelen. Wanneer een collega met een nieuw idee komt, weer het niet gelijk af en luister naar elkaar. Dit bevordert zowel het plezier in werk als de verbinding met elkaar.

6. Maak het bespreekbaar

Het belangrijkste is om werkstress een vast thema op de agenda te maken. Door het team te laten weten dat je stress ervaart kunnen zij handreikingen bieden om de stress te verminderen. Geef duidelijk aan wanneer stress te veel wordt en geef hierbij ook aan waar de stress vandaan komt. Op deze manier kunnen je collega’s en leidinggevende(n) je helpen.

Verbinding op het werk zorgt voor minder stress en vitaal gezonde werknemers. Vitale werknemers zorgen vervolgens voor minder verzuim. Wij zijn er als verzuimadviseurs om zowel de werknemer als de werkgever te adviseren, ook op gebied van preventief verzuim. Wij kunnen daarom nog veel meer en specifiekere adviezen geven op de verbinding met werk en de organisatie te bevorderen. Interesse? De koffie staat bij ons altijd klaar.



Flavo Group